Koszt: 120 zł
lub zakup u naszych partnerów:
– Biksa (online lub stacjonarnie w Katowicach)
„Fotografia, odmiennie niż pamięć, nie utrwala jednak znaczenia” [John Berger].
Na poziomie recepcji techniki wykonania fotografii – a więc przyglądając się z bardzo bliska – na każdym zdjęciu widzimy jedynie punkty, które możemy w dowolny sposób „połączyć w linie”, odczytać z nich znaczenie. Wyglądają one jak skrajnie powiększone detale w Powiększeniu Michelangelo Antonioniego, które znajoma bohatera opisuje filmu: „Wygląda jak jeden z obrazów Billa” – jej męża, który tworzy zachlapując obraz farbą i tygodniami czekając, co się z niego „wyłoni” w akcie odbioru. Podobnie – jeśli tylko spojrzymy z wystarczająco bliska – dopatrujemy się treści w poszczególnych kropkach, rastrze zdjęć.
W Desires of meaning przypatrujemy się fotografiom. Zaczynamy oglądanie od powiększenia właśnie do poziomu rastra, ale każdy następny kadr zdjęcia odsłania nam kolejny fragment tajemnicy, wprowadza nowy kontekst, a nasz odbiór, historia, którą „czytamy”, zmienia się i/lub rozwija. Kolejne odsunięcia od obrazu pokazują nam twarze, portrety, postaci, sytuację, cały kadr, a w końcu – kontekst wiszącego w galerii zdjęcia. Czy zdjęcie odbieramy wciąż tak samo?
„Nie wystarczy rozebrać mit na jego części składowe, trzeba pójść dalej i poddać rozbiórce sam znak, »rozszczepić go« […], wyzwolić signifiant, wysunąć na pierwszy plan »tekst«, »antidotum mitu«. Ale to już inna historia” [Krzysztof Kłosiński, Sarkazm – wstęp do Mitologii Rolanda Barthesa].
Mecenas albumu: Stanisław Baj.
Wydanie albumu było możliwe dzięki zbiórce społecznościowej (album miał wówczas roboczy tytuł Czego chcą obrazy?). Autor dziękuje wszystkim darczyńcom za pomoc!
format: 27,6 × 18,6 cm,
objętość: 120 stron
oprawa szyta, twarda okładka, folia piaskowa, barwione brzegi bloku
nakład: 150+50
premiera: 1 czerwca 2022
więcej informacji o autorze: dziewit.art.pl